Halloween 2024.
De traditie onderhand is dat we in de familie om de twee jaar een groot Halloween feest houden. Ook dit jaar staat er weer één op stapel. Elke editie krijgt weer een ander thema wat we dan zo goed mogelijk proberen uit te beelden tijdens het feest. Voor dit jaar is het thema: Superhelden en Schurken.
Ik zelf ga als GhostBuster. Mijn vrouw zorgt altijd voor de bijpassende kleding en maakt als dat nodig is het allemaal zelf. Als speciaal attribuut hebben de GhostBusters een Ghost Trap. Dat is een val waarmee geesten gevangen genomen kunnen worden. De val wordt op de grond gezet en de GhostBusters probeerde met hun "Proton Spengler" de geest te vangen en in de val te stoppen. Verder heb ik ook het "Proton Pack" gebouwd.
De Goast Traps.
Mijn plan is om een 4-tal van deze vallen (Trap's) te bouwen. Op internet zijn er een heleboel voorbeelden te vinden. Hij zal er ongeveer als volgt uit gaan zien. (De twee onderstaande foto's komen van internet en dienen als voorbeeld)
Het is de bedoeling dat het een actieve val is, dat wil zeggen dat er wat mee gebeurd. Er komt fel licht in, er komt rook uit, hij trilt, de kleppen gaan open en dicht en nog wat andere functies.
Ik zal de bouw van de Trap's hier op de web site weergeven met foto's en beschrijvingen.
We beginnen met een hele doos vol met losse onderdelen.
De meeste onderdelen heb in bij AliExpress besteld.
Ik ga wat betreft de Trap's er een beetje een eigen draai aan geven. Hij wordt niet precies gelijk aan het origineel. Ik pas hem wat aan voor de toepassing zoals ik ze wil gaan gebruiken. Eerst even een paar foto's hoe hij uiteindelijk geworden is.
Het inwendige van de Trap is opgebouwd uit 4 afzonderlijke lagen. Op elke laag zitten verschillende elektronica componenten.
- De onderste laag bevat een Nikkel-metaalhydride (NiMH) accu met een capaciteit van 7,2 V 3200 mA/uur. Verder zitten er 4 DC/DC converters met de volgende spanning: één vast 3V3 en drie instelbare converters van resp. 3.8V, 5V en 12V. Verder zitten er verdeelblokjes waarmee deze spanningen gedistribueerd worden.
- De tweede laag bevat een module waar 4 relais contacten op zitten. Het ingangssignaal afkomstig van de micro processor wordt via een opto-coupler aangeboden aan het relais. Verder zit er een ruisgenerator, een versterker en een luidspreker op deze module. Als laatste zit er een elektronische motorregeling op waarmee een elektromotor die een excentrisch schijf heeft zitten op de motoras. Bij het ronddraaien gaat het geheel hard trillen. Ook hier weer een verdeelblok voor de verschillende voedingsspanningen.
- De derde laag bevat de microprocessor, 3 LED drivers, een rookgenerator en twee servo's waarmee de deksels worden geopend en gesloten.
- De vierde laag bevatten de drie LED modules nl. Wit, Rose en Blauw. De binnenkant van deze laag is wit gespoten zodat det licht van de LED's goed wordt weerkaatst. Bovenop deze laag komt een rooster van MDF in honingraat structuur.
Foto's van de binnenzijde.
De Microprocessor is van het type ESP-32 met daarin WIFi. De processor wordt geprogrammeerd in de Arduino IDE. Een belangrijk onderdeel van de software is een lange tabel waarin op volgorde van uitvoering de handelingen staan die de "Trap" tot leven brengen.
De 4 lagen zijn uitgevoerd als bankjes van 2 mm MDF die met mijn lasersnijder zijn uitgesneden. Voor de elektronische circuits heb ik weer bakjes gemaakt op de 3D-printer waarin het printplaatje (PCB) wordt gemonteerd.
Aan de buitenkant zijn ook een aantal kenmerkende items te zien. Zo zit er op de bovenkant een soort LED VU-meter met rode, gele en groene LED's. Deze VU-meter geeft aan hoe vol de "Trap" is met gevangen geesten.
Op één achterkant zit een paneel (eigen interpretatie ) waarop o.a. een tweetal schakelaars zitten. Hiermee kan de "Trap" in de oplaadstand (voor de interne accu) worden gezet. Met de andere schakelaar kan de "Trap" worden in en uitgeschakeld. De Reset knop is voor de microprocessor waarmee deze opnieuw kan worden opgestart. Verder zit er een plug ingang op waarmee via een externe lader de interne accu kan worden geladen. De meter op dit paneel is meer voor de grap en geeft globaal het laad niveau van de accu aan.
Op de andere korte zijde zit een schakelaar en een LED. Als deze schakelaar wordt aangezet dan zal de LED periodiek allerlei kleurtjes weergeven. Verder zit er op deze zijde het logo van de "Goastbusters" en daaronder een aansluitbus voor de voedschakelaar waarmee de "Trap"kan worden ingeschakeld. Dit laatste heb ik (nog) niet gemaakt en zal wegens tijdgebrek waarschijnlijk ook niet gaan gebeuren.
Op de lange zijkanten zitten een aantal attributen die ook op de echte "Trap" zitten.
Het Proton Pack.
Op het halloweenfeest ga ik verkleed als "Goastbuster". Mijn vrouw heeft de Overall gemaakt en ik ben begonnen met het maken van het "Proton-pack" wat op de rug gedragen wordt en waarmee de spoken/geesten gevangen wordt om vervolgens in de "Goast Trap" te worden gedaan.
Binnenkort maak ik foto's en een beschrijving van dit bouwproject.