Bouw Locomotief NS 200 serie "de SIK".
Ik ben gestart met het bouwen van een schaalmodel 1:43,5 van de bekende NS Rangeerlocomotief serie 200 genaamd de "Sik" In de periode na de tweede Wereldoorlog was dit model bijna op ieder station te vinden en werd hoofdzakelijk voor rangeerwerk gebruikt. Het is een dieselelektrische locomotief die gebouwd werd door Werkspoor. Dit model heb ik nodig voor het diorama wat we aan het bouwen zijn voor de Kersttijd. Het diorama wat gebouwd wordt in het tijdperk 3 omvat een spoordijk met daarop een treintje in dit geval een goederen trein. Voor de eerste versie van het diorama is het niet nodig dat deze trein echt kan rijden. Na wat zoekwerk heb ik de tekeningen voor deze locomotief gevonden op de site van Nederlandse Vereniging van Modelbouwers en heb deze besteld. Het is een pakket van 4 tekeningen en een verhaal voor de bouw van de locomotief. Het verhaal en de tekeningen zijn al wel oud (1947) Voor het omzetten naar een 3-D tekening zijn de gegevens nog goed bruikbaar. Er moeten nog wel een aantal kleine aanpassingen gedaan worden bij het 3-D tekenen en ook een aantal toevoegingen en dan met name voor de motorkap. De ventilatie roosters heb ik meteen meegetekend. Hieronder staan een aantal foto's van de ruwe samenbouw van de verschillende delen van de locomotief.
Het oorspronkelijke ontwerp was bedoelt om in messing te maken en één van de tekeningen bevatte ook het ontwerp van de elektromotor. Ik bouw nu eerst de kast van de locomotief met waarschijnlijk plastic of aluminium wielen. Later kan ik dan alsnog een onderstel bouwen met een elektromotor.
De tekeningen die ik gebruik zijn wel redelijk compleet maar met name de kleine details ontbreken. Ik heb de volgende items met enige fantasie en goed kijken naar de foto's die veelvuldig op internet te vinden zijn zelf toegevoegd:
- de roosters in de voor en zijkant van de motorkap.
- de luchtinlaat op de motorkap.
- de deuren van de cabine.
- de klinknagelstrippen op de motorkap en de zijkanten van de locomotief.
- het wielveer systeem.
- de koppelingshaken voor en achter.
Met deze details wordt de locomotief al een heel stuk realistischer.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch een onderstel te bouwen. Voorlopig in PLA met kunststof wielen.
Het is een hele klus om alle delen van de locomotief in het 3-D programma te tekenen. De grote delen van de locomotief heb ik met een nozzle van 0,4mm geprint op mijn 3D-printer. De kleine details heb ik met een nozzle van 0,25mm geprint. De 2D-tekening was redelijk goed qua maatvoering, alleen bij de cabine delen moest er wat aangepast worden.
Het dak en de motorkap moeten na het printen nog worden gebogen. Op zich is PLA vrij makkelijk te buigen als het warm gemaakt wordt. Alleen is de temperatuur vrij kritisch. De panelen zijn 0,5 mm dik en gaan snel bobbelen als ze te warm gemaakt worden. Als het dak snel van de 3D-printer gehaald wordt dan is het printbed nog warm. Als je het dak dan op een rond voorwerp legt, b.v. een spuitbus en je het dak dan met tape vastzet, dan vormt het zich netjes en kan het later gemakkelijk op de cabine geplakt worden. Voor de motorkap is het een ander verhaal. Deze moet vrij scherp worden gebogen. Ik heb een koperen pijpje van 3 mm gebruikt voor het buigen. Het koperen pijpje heb ik in een hobbyklem gezet en met een klein vlammetje verwarmt. De tijd van het verwarmen is vrij kritisch. In de praktijk zal het een aantal keren proberen worden om de juiste temperatuur te vinden om het kunststof goed te kunnen buigen. Als het niet lukt om de twee kanten in een keer goed te buigen dan kan de motorkap ook nog een tweede keer uitgeprint worden. IK heb de twee delen gebogen en daarna door midden geknipt. nu kunnen de twee helften precies tegen elkaar gelijmd worden zodat de omgebogen delen precies over het voorpaneel van de motorkap vallen. Om het geheel nog wat steviger te maken heb ik het voorpaneel nog twee keer extra uitgeprint zodat ik twee extra schotjes in de motorkap kon zetten.
Om de verfijning in het model aan te brengen was het echt nodig de items te tekenen die ik in het bovenstaande lijstje heb staan. Daarmee wordt de locomotief een stuk interessanter om naar te kijken. Bekijk de onderstaande foto's maar eens.
Nu wordt het tijd om de echte kleine details aan te brengen of in ieder geval daarvan de positie te bepalen. Het gaat dan met name om de buizen rondom de locomotief waaraan de machinist zich kan vasthouden. Ik maak deze van dunne koperen pijpjes.
Het is tijd om het model verder af te schilderen. Als eerste heb ik de locomotief groen gespoten, Olijf groen. Ik heb hem 2 maal gespoten om een goede dekking te krijgen.
Daarna heb ik met de hand de overige delen geschilderd. Hieronder staat het eind resultaat. Er moeten nog een paar kleine details worden aangebracht zoals de rem en een paar handels maar hij begint er al aardig op te lijken.
Voorlopig heb ik het onderstel apart gemaakt van PLA op de 3D-printer. Ook de wielen zijn van PLA. De twee assen heb ik op mijn draaibank van aluminium gemaakt. Het plan is om in een later stadium het onderstel van messing te maken en daar dan ook een elektrische motor in te zetten. Voor mijn eerste toepassing is het genoeg als het een statisch model is. Het is natuurlijk maar een model en niet alle details zitten er in. Toch heb ik bij het in elkaar zetten een fout gemaakt t.o.v. de echte uitvoering. Ik kwam er pas achter toen ik alles al had geschilderd. Dus ik laat het lekker zitten. Ik ben benieuwd of de kenner de fout ziet. Dus als je zin heb, laat het even horen.
Nu eerst maar eens wat rails maken. In de bovenstaande foto heb ik de dwarsliggers met de 3D-printer gemaakt. Deze waren alleen even voor de foto. Uiteraard moeten deze van hout gemaakt worden.
wordt vervolgd.